[Breastfeeding Basics] Tips on How to Hold Your Baby Appropriately During Breastfeeding / Tips Cara Memegang Bayi Anda Dengan Betul Ketika Menyusu

Hold your baby appropriately so that you can breastfeed comfortably
Memegang bayi anda dengan cara yang betul supaya anda boleh menyusukan bayi dengan selesa

Mothers generally breastfeed their babies 8-12 times a day, for 10-30 minutes each time. This means that it is important for the mothers to be able to feel relaxed in a stress-free environment so that they can continue to breastfeed.

Biasanya ibu-ibu menyusukan bayi mereka 8-12 kali sehari, untuk 10-30 minit setiap kali. Ini bermakna bahawa ia adalah penting untuk ibu-ibu supaya dapat merasa tenang dalam persekitaran yang bebas tekanan supaya mereka boleh terus menyusukan bayi.

Holding your baby appropriately (positioning) and helping your baby suck on the nipple (latch on) are very important for smooth breastfeeding. Appropriate positioning and latching on will help prevent various problems and reduce risks, will help the baby drink breast milk effectively and will reduce stress on the mother's breasts. Here we will introduce specific tips for breastfeeding.

Memegang bayi anda dengan cara (posisi) yang betul dan membantu bayi anda menghisap puting dengan betul adalah sangat penting untuk penyusuan yang lancar. Ini akan membantu mencegah pelbagai masalah dan mengurangkan risiko, akan membantu bayi menyusu dengan berkesan dan akan mengurangkan tekanan pada dada ibu. Di sini kami akan memperkenalkan tips khusus untuk penyusuan.

How to hold your baby (positioning)
Bagaimana untuk memegang bayi anda (posisi)

Positioning involves holding the baby appropriately while breastfeeding, and also maintaining the appropriate posture while breastfeeding. There are 3 main ways to position your baby, and for all of them, the following items are important:

Posisi penyusuan melibatkan memegang bayi dengan betul semasa menyusukan, dan juga mengekalkan postur yang sesuai semasa menyusukan. Terdapat 3 cara utama untuk memegang bayi anda. Perkara-perkara di ini perlu ditekankan:


1. The mother feels relaxed and comfortable while reclining against cushions or a wall. The baby is awake and calm, and is not crying.

1. Ibu berasa tenang dan selesa ketika menyandar pada bantal atau dinding. Bayi dalam keadaan sedar dan tenang, dan tidak menangis.


2. The mother and baby are in close contact with each other, and the baby's head is aligned with the baby's body; the ears, shoulders and lower back form a straight line, facing the breast.

2. Ibu dan bayi berada dalam keadaan yang rapat antara satu sama lain, dan kepala bayi adalah sejajar dengan badan bayi, telinga, bahu dan belakang membentuk satu garis lurus, menghadap payudara.


3. When supporting the breast in one hand, the fingers should be far enough away from the areola. Support the entire breast with your hand; don't just squeeze the nipple with two fingers to push it out. (You won’t always need to support your breast with your hand).

3. Apabila menyokong payudara dengan satu tangan, jari harus cukup jauh dari areola. Sokong keseluruhan payudara dengan tangan anda, jangan hanya memicit puting dengan dua jari untuk menolak ia keluar. (Anda tidak akan sentiasa perlu menyokong payudara dengan tangan anda).

Sumber: http://ba.pigeon.com.sg/hints/hints1.html


Untuk Info & Order: 
Nadiah Suhaidi
Shaklee Independent Distributor 
Shaklee ID - 869533
Email: n_nadiah@yahoo.com 
SMS/Whatsapp: 012 229 5680

Post a Comment

0 Comments