[First-Time Fathers] How to Massage Your Baby / Bagaimana Mengurut Bayi Anda - Part 1

Urutan terhadap bayi adalah baik untuk tubuh badan dan hatinya kerana dia merasakan cinta anda.
Good for your baby's body and his heart as he feels your love.

Urutan akan membuat bayi anda berasa selesa ketika ibu dan ayah menyentuhnya. Dengan cara memangku bayi anda, akan membuat dia berasa selamat kerana ini adalah kali pertama beliau keluar di dunia dan dia penuh dengan ketidakpastian.

Baby massage makes your baby feel good while mom and dad gently touch him. Cradling your baby makes him feel safe-after all, this is the first time he's been out in the world and he's full of uncertainty.


Persediaan:
Preparations:

1. Tetapkan suhu bilik yang selesa untuk bayi anda.
1. Set the room temperature to one comfortable for your baby.

2. Laraskan kecerahan lampu yang sederhana. Anda juga mungkin mahu bermain beberapa muzik kegemaran bayi anda.
2. Adjust the lights in moderate brightness. You may also want to play some of your baby's favorite music.

3. Hamparkan tikar atau kusyen di atas lantai dan alaskan dengan tuala mandi yang besar. Sediakan juga lampin dan kain lap supaya anda boleh menukar lampin mereka dengan tenang apabila bayi anda kencing sendiri kerana berasa selesa dari urutan tersebut.
3. Lay a mat or other cushion on the floor and cover it with a large bath towel. Also prepare a diaper and wipes so you can calmly change them when your baby wets himself when he feels good from the massage.


Sediakan minyak berasaskan tumbuh-tumbuhan
Prepare some plant-derived oil

Perlahan-lahan sapukan minyak di seluruh badan bayi anda dengan lembut menggunakan tapak tangan. Anda perlu lakukannnya dengan relaks, sambil memandang terus kepada mata bayi anda dan bercakap dengan beliau supaya dapat mewujudkan suasana yang menyenangkan.

Use plenty of oil, using your palms to gently and slowly rub it all over your baby's body. While you're doing this, relax, make eye contact with your baby and talk to him, creating a pleasant atmosphere.


Langkah-langkah Urutan Bayi:
Steps:

*Lakukan setiap urutan 2-3 kali.
*Perform each of the massages 2-3 times.

Urutan pada kedua-dua sisi badan bayi
Massaging both sides of your baby's body


1. Gunakan tapak tangan untuk mengurut tubuhnya secara perlahan-lahan, kira hingga 3 pada setiap strok. Pastikan anda urut sehingga ke hujung jari beliau.

Use your palm to gently massage his body, counting to 3 with each stroke. Make sure to massage all the way to his fingertips.

2. Urut pada sisi mukanya, kemudian bergerak ke bawah kepada tangan dan jarinya. Seterusnya, urut dari ketiak ke bawah di sisi tubuhnya, sehingga ke kaki dan jari jemari bayi.

Stroke the sides of his face, then move down his arms to his fingers. Next, slide both hands from his underarms down the sides of his body, all the way down to his feet and toes.

Urutan pada dada bayi
Chest massage


1. Dengan perlahan-lahan, letakkan kedua-dua tangan anda di tengah-tengah dada bayi anda dan urut perlahan-lahan, seperti melukis bentuk jantung.

Gently place both of your hands in the middle of your baby's chest and gently massage, drawing the shape of a heart.

2. Dengan perlahan-lahan, letakkan tangan anda pada kedua-dua sisi bayi. Gunakan ibu jari anda untuk mengurut dengan perlahan dari tengah dada ke luar.

Gently place your hands on both sides of your baby. Use your thumbs to lightly massage from the middle of his chest outward.


Untuk Info & Order: 
Nadiah Suhaidi
Shaklee Independent Distributor 
Shaklee ID - 869533
Email: n_nadiah@yahoo.com 
SMS/Whatsapp: 012 229 5680

Post a Comment

0 Comments