7 Makanan Punca Jerawat

Assalamualaikum semua, hari ini Amir nak kongsikan 7 Makanan Punca Jerawat yang mudah nak timbul. Ada beberapa faktor kenapa jerawat ini terjadi diantaranya ialah muka berminyak,  gangguan hormon apabila "period", kurang penjagaan muka dan juga cara pemakanan kita sendiri.

7 Makanan Punca Jerawat


PRODUK TENUSU
Sesetengah susu lembu yang dijual mengandungi suntikan hormon oleh para penternak bagi menghasilkan susu dengan banyak. Hormon ini mampu memberi kesan kepada kulit kita.


GARAM BERLEBIHAN
Pengambilan garam secara berlebihan akan menyebabkan badan kehilangan banyak air sekaligus mengakibatkan kekeringan pada kulit.


MAKANAN BERGORENG
Bagi mereka yang mengalami kulit bermasalah atau berjerawat, makanan yang berminyak seharusnya dielakkan supaya tidak naik jerawat.


MINUMAN BERALKOHOL
Minuman beralkohol akan mengakibatkan dehidrasi. Jerawat mudah tumbuh sekiranya badan kita mengalami dehidrasi dan kekeringan.


KUNING TELUR
Kuning telur mengandungi kandungan lemak yang tinggi dan boleh mempercepatkan pertumbuhan jerawat secara mendadak.


MAKANAN SEGERA
Makanan segera biasanya mengandungi kandungan garam dan gula yang tinggi selain turut diperasakan dengan pelbagai jenis bahan kimia dan pengawet.


UDANG DAN MAKANAN LAUT
Iodium yang terkandung dalam udang dan makanan laut dapat menghasilkan iritasi pada folikel rambut dan kelenjar sebaceous (Sebaceous Gland). Produksi minyak wajah jadi meningkat apabila diambil secara berlebihan.

Okes, sekarang kita dah tahu kan 7 makanan punca jerawat. Jadi, kita hanya perlu kurangkan pengambilannya sahaja agar ia tidak mendatangkan kemudaratan.

Post a Comment

0 Comments