Berapa Banyak Vitamin C Yang Kita Perlukan Sehari?

Berapa Banyak Vitamin C Yang Kita Perlukan Sehari?


Pernah tak kawan-kawan terfikir soalan ini? Amir dulu selalu dapat soalan ini dari customer apabila mereka ingin tahu lebih lanjut. Maklumkah, mereka baca dari banyak sumber yang suggest pelbagai dos untuk pengambilan Vitamin C ni.

Jadi, Amir nak kongsikan 1 sesi soal jawab antara pesakit dengan doktor. Ia diterbitkan oleh Harvard Medical School dan ditulis oleh Dr. Celeste Robb-Nicholson, M.D. Former Editor in Chief, Harvard Women's Health Watch.

Berapa Banyak Vitamin C Yang Kita Perlukan Sehari?
Berapa Banyak Vitamin C Yang Kita Perlukan Sehari?
🍊Soalan dari pesakit beliau.

"Saya berusia 79 tahun dan telah mengambil 3,000 mg vitamin C sehari selama bertahun-tahun. Saya kini tidak selesa untuk mengambil jumlah ini dan merancang untuk mengurangkan sehingga 1,000 mg setiap hari. Adakah ia memberi kesan mendadak kepada tahan kesihatan saya apabila dos ini dikurangkan?"

🍊Jawapan yang dikongsikan oleh beliau.

"Mengurangkan pengambilan vitamin C yang diambil sekarang ini adalah keputusan bijak. Anda telah mengambil lebih banyak vitamin C daripada yang anda perlukan.

Vitamin C, atau asid askorbik, memainkan peranan dalam banyak fungsi penting, termasuk metabolisme dan imuniti. Kita tidak boleh menghasilkan vitamin C dalam badan, jadi kita perlu mendapatkannya dari sumber makanan. Ia boleh didapati dalam kebanyakkan buah-buahan segar dan sayur-sayuran. Malah ia juga boleh didapati di kebanyakan multivitamin dan sebagai tambahan tunggal bahan.

Pengambilan harian vitamin C yang disyorkan untuk wanita yang sihat adalah 75 mg sehari (120 mg sehari untuk wanita yang hamil atau menyusu). Bagi orang dewasa, pengambilan harian tertinggi yang mungkin tidak menimbulkan risiko adalah 2,000 mg sehari.

Vitamin C adalah vitamin larut dalam air, jadi mana-mana lebihan biasanya dikumuhkan dalam air kencing dan bukannya disimpan di dalam badan. Ia selamat dalam hampir apa-apa amaun dari makanan, dan suplemen dalam jumlah yang disyorkan juga dianggap selamat bagi kebanyakan orang.

Dalam sesetengah orang, dos yang tinggi lebih daripada 2,000 atau 3,000 mg sehari. Ia boleh menyebabkan gejala seperti cirit-birit, loya, pedih ulu hati, gastritis, keletihan, siram, sakit kepala dan insomnia.

Orang yang mempunyai keadaan hati atau buah pinggang kronik, gout, atau sejarah batu ginjal kalsium oksalat tidak boleh mengambil masa lebih daripada 1,000 mg sehari.

Walaupun anda tidak mempunyai apa-apa kesan sampingan, mengambil 3,000 mg vitamin C sehari adalah pembaziran wang anda. Anda harus mengurangkan pengambilan anda, tetapi lakukan secara beransur-ansur.

Penggunaan yang berpanjangan dengan dos yang tinggi mempercepatkan metabolisme vitamin C. Kurangkan dos secara perlahan-lahan untuk membolehkan metabolisme anda disesuaikan. Cuba mengurangkan pengambilan vitamin C anda dengan 500 mg setiap minggu sehingga anda mencapai 1,000 mg sehari.

Ingatlah bahawa sumber terbaik vitamin C adalah buah-buahan dan sayuran segar. Pastikan makanan tersebut dilindungi dan disejukkan dan masak dengan api yang rendah untuk mengelakkan kemerosotan vitamin."

🍊Kesimpulannya ialah pengambilan Vitamin C perlu disesuaikan dengan dos yang betul mengikut situasi seseorang. Untuk dos yang lebih tinggi, ia perlu dapat pengesahan dari doktor supaya ia tidak mendatangkan kemudaratan di masa depan.

#MAM

*****

Sumber artikel :
Harvard Medical School

Post a Comment

0 Comments