Bahaya Radikal Bebas dan Cara Mencegahnya

Bahaya Radikal Bebas dan Cara Mencegahnya
Bahaya Radikal Bebas dan Cara Mencegahnya

Pernah dengar perkataan Radikal Bebas?
Tahu tak Radikal Bebas ini sangat Bahaya untuk sel-sel badna kita?

Macam pernah dengar jer tapi tak sure apa benda. Dan selalu dengar iklan kata bahaya, biasanya dikaitkan dengan cahaya UV.

Perbandingan Atom, Radikal Bebas Dan Anti Oksidan
Perbandingan Atom, Radikal Bebas Dan Anti Oksidan
Amir kongsikan info apa itu Radikal Bebas.

Ia adalah molekul yang kekurangan satu elektron, dan membuat molekul tersebut menjadi tidak stabil dan selalu berusaha mengambil elektron dari molekul atau sel lain. Radikal bebas dapat dihasilkan dari hasil metabolisme tubuh dan faktor luaran seperti asap rokok, hasil penyinaran ultra ungu, zat kimia dalam makanan dan bahan pencemar lain.

Penyakit yang disebabkan oleh radikal bebas bersifat kronis, iaitu diperlukan masa waktu bertahun-tahun untuk penyakit tersebut menjadi nyata. Contoh penyakit yang sering dihubungkan dengan radikal bebas adalah serangan jantung dan barah. Untuk mencegah atau mengurangi penyakit kronik  ialah dengan anti oksidan.

Punca datangnya Radikal Bebas ini yang mengancam sel-sel badan kita

Sebenarnya, tubuh manusia dapat "meneutralize" radikal bebas ini, tetapi apabila jumlah radikal bebas terlalu berlebihan, badan kita tidak mampu menanggungnya.

Aktiviti merokok merupakan kegiatan yang secara sengaja memasukkan pelbagai racun kimia yang bersifat radikal bebas ke dalam tubuh. Apabila perokok menghirup asap rokok, badan dia terpaksa menerima pelbagai racun kimia dan secara automatik akan cuba menyingkirkannya dari tubuh badan melalui proses metabolisme, tetapi proses metabolisme ini pun sebenarnya menghasilkan radikal bebas.

Radikal bebas yang mengambil elektron dari sel tubuh manusia dapat menyebabkan perubahan struktur DNA sehingga timbullah sel-sel mutan. Bila perubahan DNA ini terjadi bertahun-tahun, maka dapat menjadi tekanan oksidatif yang menimbulkan berbagai penyakit kronik seperti kanser, penyakit jantung, dan alzheimer.

Tubuh manusia, sesungguhnya dapat menghasilkan antioksidan tetapi jumlahnya sering sekali tidak cukup untuk meneutralkan radikal bebas yang masuk ke dalam tubuh, dan antioksidan dapat dihasilkan dari tubuh melalui makanan.



Dengan gaya pemakanan kita pada hari ini, badan kita memang kekurangan zat untuk menghasilkan sistem imun termasuk juga makanan yang tinggi antioksidan. Sebagai contoh, badan kita perlukan sekurang-kurangnya pengambilan vitamin C sebanyak 1,000 mg bersamaan dengan 14 biji buah Oren.

Rasa banyak sangat nak makan? Boleh cuba ambil supplement yang mengandungi tinggi antioksidan seperti Vivix.

Untuk maklumat lanjut, boleh sahaja wasap Amir di 012-2372641 atau klik gambar dibawah





Post a Comment

0 Comments