Kisah Hidup Dr Shaklee Part 2

Kisah Hidup Dr Shaklee
Kisah Hidup Dr Shaklee Part 2


Alhamdulillah, ramai yang tahu lagi kisah Dr Shaklee ni kan?
Apa yang beliau lakukan apabila disahkan menghidap cancer?

Pertama, beliau tidak berputus asa untuk terus hidup. Beliau mencari jalan bagaimana untuk kekal hidup sihat. Dari situ, beliau buat kajian dengan menghasilkan kombinasi 9 jenis herba yang mampu memberi kesihatan yang lebih baik dan mampu detox.

Cer teka, apakah produk tersebut?

Tadaa! maka terhasillah Herb-Lax yang masih dijual sehingga hari ini.

Kisah Hidup Dr Shaklee
100 Years of Innovation
Tapi, walaupun terhasilnya produk berasaskan herba ini. Penyakit cancer beliau masih ada. Apa yang beliau lakukan ialah "keep on percaya" yang beliau boleh sembuh dan teruskan amalkan pemakanan sihat bersama supplement yang beliau sendiri hasilkan.

Tak lama selepas itu, lahir anak kedua beliau yang diberi nama Raleigh Lee

Setahun selepas itu, barulah doktor sahkan yang penyakit cancer beliau dah tak de lagi. Ia satu keajaiban bagi doktor disitu.

Pada tahun 1929, Klinik terbakar di usia beliau berumur 35 tahun. Dari situ, bermula idea dengan untuk mengembara bersama keluarga menggunakan "mobile home".

Pada usia 37 tahun, beliau menerima pengiktirafan Diploma dalam Naturopath.

Selepas 10 tahun, isteri beliau meninggal dunia. Maka, beliau hidup bersama 2 orang anak lelaki beliau.

Perang dunia kedua (1939-1945) berlaku dalam keadaan yang tidak jangka. Dua anak lelaki beliau masuk sebagai askar dan beliau pula menjadi radio operator.
Kisah Hidup Dr Shaklee
Dr Shaklee bersama 2 orang anak beliau.

Selepas 10 tahun tamatnya Perang Dunia ke 2, Dr Shaklee merasakan yang produk mereka iaitu Vitalized Minerals mampu memberi kesihatan yang baik pada orang ramai. Maka tertubuhnya company Shaklee pada 1955 dengan nama "Shaklee Products". Dr Shaklee dilantik sebagai General Manager dan incharge dalam Product Development. Anak lelaki beliau, Forrest Jr. merupakan Business Manager dan Lee menguruskan bahagian Marketing dan Promotion.
Kisah Hidup Dr Shaklee


Cara marketing mereka berdasarkan Network Marketing Company dimana agen mempunyai kebolehan mengajar agen baru, dan ia berterusan sehingga ke level seterusnya.

Pada 8 Ogos, 1957. Dr Shaklee berkahwin dengan Dorothy Potter yang merupakan secretary beliau.
Kisah Hidup Dr Shaklee

Selepas 8 tahun company ditubuhkan, Shaklee meraikan 150 Sales Leader mereka di San Francisco.

Pada tahun 1972, nama company Shaklee Products ditukar kepada Shaklee Corporation. Tahun yang sama juga, Shaklee lancarkan produk pertama yang mesra alam dan bebas phosphate.

Setahun selepas itu, Shaklee Corporation masuk dalam stock exchange.

Shaklee Japan ditubuhkan pada 1975. Shaklee Canada pada 1976.

Pada tahun 1982, Company Shaklee dimasukkan ke dalam Fortune 500 Company sebagai salah satu company yang terbesar di dunia ketika itu.

Pada tahun 15 Dec 1985, Dr Shaklee meninggal dunia di usia beliau pada 91 tahun akibat serangan sakit jantung di Castro Valley, California. Pemergian beliau telah meninggalkan sebuah legasi yang mampu mengubah kehidupan jutaan orang untuk menjadi lebih sihat.
Kisah Hidup Dr Shaklee

Teringat 1 quote Dr Shaklee,
"Your future life will be exactly what you decide to make it"

Semangat beliau yang tidak pernah putus asa membuatkan legasinya terus kekal ke hari ini walaupun banyak dugaan yang beliau hadapi untuk mencapai kejayaan seperti hari ini.

Boleh #share dengan kawan-kawan supaya kita ambil semangat Dr Shaklee dalam perjuangan hidup kita ini.

#MAM

Post a Comment

0 Comments