Vitamin C Melindungi Dari Virus Corona

Ada yang tertanya-tanya, kalau ambil Vitamin C dengan dos yang berlebihan, tidak memudaratkan badan kita ke?

Ye la kan, sejak keluar beberapa artikel saintifik berkaitan rawatan alternatif menggunakan Vitamin C bagi melindungi dari serangan Virus Corona ini.

Vitamin C Melindungi Dari Virus Corona
Vitamin C Melindungi Dari Virus Corona

🍊So, Amir nak kongsikan beberapa fakta yang perlu kita tahu mengenai Vitamin C ini;

Fakta 1
Vitamin C adalah nutrien yang sangat penting dalam banyak buah-buahan dan sayur-sayuran.

Fakta 2.
Kalau badan kita cukup vitamin C ini, ia mampu mengekalkan sistem imun yang sihat. Ia juga memainkan peranan penting dalam penyembuhan luka, menjaga tulang anda kuat, dan meningkatkan fungsi otak.

Fakta 3.
Vitamin C adalah larut dalam air dan tidak disimpan di dalam badan kita. Oleh sebab ia tidak dapat disimpan di dalam badan atau dihasilkan sendiri oleh badan kita, jadi sangat penting untuk mengambil makanan yang kaya dengan vitamin C setiap hari.

Vitamin C Melindungi Dari Virus Corona

🍊Langkah seterusnya ialah Side Effect kalau kita ambil Vitamin C secara berlebihan?
Disini, Amir kongsikan 3 benda yang boleh berlaku;

1. Mengambil suplemen dalam dos yang tinggi (tanpa kawalan) boleh menyebabkan penyakit batu karang atau effect kepada buah pinggang.

2. Dalam satu kajian dimana orang dewasa mengambil 1000 mg vitamin C tambahan dua kali sehari selama 6 hari, jumlah oksalat yang dikumuhkan meningkat sebanyak 20%.

3. Laporan kegagalan buah pinggang juga dilaporkan pada orang yang telah mengambil lebih daripada 2,000 mg sehari. Walau bagaimanapun, ini sangat jarang berlaku, terutamanya di kalangan orang yang sihat.

Vitamin C Melindungi Dari Virus Corona
Cadangan dos vitamin yang diperlukan.

🍊Jadi, Bagaimana yang dikatakan selamat mengambil Vitamin C dengan Banyak ini?


Seperti yang dibincangkan oleh pakar perubatan di Orthomolecular Medicine News Service and the International Society for Orthomolecular Medicine, dalam artikel mereka yang berjudul Vitamin C Protects Against Coronavirus; ambil Vitamin C 3,000mg atau lebih, dengan dos yang dibahagikan.

Maksudnya, 3,000mg itu adalah jumlah yang diperlukan dalam sehari, bahagikan kepada beberapa kali pengambilan dalam masa satu hari.

Bermaksud, kita bahagikan 3,000mg Vitamin C tersebut kepada beberapa dos yang kecil dan diambil mengikut beberapa jam tertentu.

Vitamin C Melindungi Dari Virus Corona
Berapa banyak Vitamin C yang diserap oleh badan dalam 1 jam?


🍊Saranan Amir ialah pilih Supplemen Vitamin C yang mempunyai sistem Sustained Released atau bahasa mudah ialah ia mempunyai teknologi melepaskan Vitamin C secara beransur-ansur mengikut jam.

🍊Kenapa kena pilih Suplemen yang ada sistem ini?

1. Badan kita hanya mampu untuk menyerap lebih kurang 200mg Vitamin C dalam masa satu jam. Kalau ambil yang tiada teknologi ini, maka sia-sia sahaja baki Vitamin C yang tidak dapat serap tadi. Ia ditukar kepada bahan kumuh sahaja.

2. Kita ambil Vitamin C tu sebab nak kasi serap 100% ke dalam badan. Rugi la kalau tak dapat diserap sepenuhnya.

3. Kos setiap biji perlu diambil kira. Lagi banyak pil yang ditelan, maka makin banyak duit yang perlu dibelanjakan. Rugi sangat kalau dah makan banyak tapi tak serap 100%. Betul tak?

🍊Pilihan Amir untuk kawan-kawan ialah Sustained Release Vita-C Plus dari brand Shaklee. Antara kelebihan Vitamin C ini ialah;

1. Produk semulajadi yang diperbuat dari ekstrak jagung, sesuai untuk mereka yang mempunyai perut sensitif.

2. Sistem pelepasan berperingkat yang melepaskan 500 mg Vitamin C dalam masa 5 jam ke dalam tubuh supaya diserap secara optimum dan mengelakkan pembaziran.

3. Ditambah dengan 120 mg bioflavonoid sitrus untuk meningkatkan keberkesanan vitamin C

Vitamin C Melindungi Dari Virus Corona

🍊Cara pengambilan untuk 3,000mg Vitamin C ini, Amir sarankan kita hanya perlu 6 tablet (500mg x 6 = 3,000mg). Ambil 2 biji pada waktu pagi, tengahari, dan malam.

Kosnya pula rendah sahaja. 1 tablet Vita-C Plus ini hanya 55 sen sahaja. 6 biji baru RM3.30 sehari. Murah lagi berbanding dengan sepinggan nasi bersama lauk ayam di kedai kan?

Cuma nak pesan, apabila kita dah pilih vitamin C dari sumber semulajadi. Sebaiknya kita juga perlu amalkan pemakanan yang seimbang dan berasas dari sumber semulajadi juga. Minum air kosong perlu mencukupi. At least 3 litre sehari.

Barulah buah pinggang kita boleh berfungsi dengan sempurna tanpa bebanan akibat dari corak pemakanan kita juga.

Semoga perkongsian Amir ini memberi manfaat buat semua kawan-kawan. Semoga kita semua dihindari dari sebarang jenis penyakit merbahaya.

Amin

Post a Comment

2 Comments

  1. Wah, bolehla consume lebih vitamin C, janji sustained release & ambil jarak2. Tq so much! Sangat membantu

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen anda :)