Kesan Jerebu pada Kesihatan

Kesan Jerebu pada Kesihatan

6 daripada 10 negara ASEAN iaitu Indonesia, Malaysia, Singapura, Thailand, Brunei dan Filipina sering mengalami krisis hujan bermusim yang menjejaskan kualiti udara dan memberi kesan kepada kehidupan harian penduduk mereka. Masalah jerebu di Asia Tenggara dipercayai berpunca daripada kebakaran hutan di Indonesia dan sukar dikawal terutama ketika cuaca kering dan panas. Anda perlu mengetahui dan memantau kesan jerebu yang mengandungi sejumlah besar bahan bawaan udara dan bukannya pelepasan asap.

Kesan kesihatan jangka pendek

Dalam individu yang sihat, pendedahan jangka pendek beberapa hari ke altitud tinggi boleh menyebabkan kesakitan pada bahagian badan yang terdedah kepada udara. Ini termasuk menyebabkan sakit mata, hidung berair dan bersin serta sakit tekak. Keadaan ini biasanya reda dengan sendiri dalam kebanyakan kes.

Tidak terkecuali, masalah kulit didapati semakin teruk akibat jerawat. Jerebu juga boleh merosakkan jantung dan paru-paru, terutamanya bagi mereka yang sudah mempunyai penyakit jantung atau paru-paru seperti asma, COPD, atau kegagalan jantung. Terdapat tempoh 1-3 hari antara pendedahan kepada jerebu dan kesan atau gejala kesihatan.

Kesan kesihatan jangka panjang

Kajian menunjukkan mereka yang tinggal di tempat yang terdedah secara berterusan selama beberapa tahun kepada pencemaran udara yang tinggi mempunyai risiko penyakit jantung seperti serangan jantung, masalah fungsi paru-paru dan kemungkinan mengalami penyakit pernafasan kronik seperti asma kanak-kanak.

Secara umumnya, kanak-kanak, warga emas dan orang yang menghidap penyakit paru-paru kronik, penyakit jantung lebih sensitif terhadap kesan jebu, dan harus mengamalkan langkah-langkah pencegahan. Wanita hamil juga dinasihatkan supaya mengurangkan pendedahan kepada jebu untuk kesihatan bayi dalam kandungan.

Kesan jerebu bukan sahaja melibatkan kesihatan manusia, ia juga meningkatkan beban sosioekonomi sesebuah negara. Dalam satu kajian semasa musim Jerebu di Kuala Lumpur dan Selangor, kemasukan pesakit meningkat sebanyak 30% disebabkan masalah kesihatan berkaitan Jerebu dan mengakibatkan kos kesihatan sebanyak 2 juta ringgit setiap tahun.

Selain itu, kekurangan produktiviti dalam ekonomi negara juga dilihat sebagai akibat daripada sekatan aktiviti pelancongan, risiko merugikan akibat penglihatan yang terhad dan penutupan sekolah yang membawa kepada kehilangan besar nilai sosioekonomi sesebuah negara semasa terburuk bencana. Walaupun anda sebagai individu tidak cuba mengubah peraturan jerebu di Asia Tenggara, ambil langkah berjaga-jaga yang sewajarnya untuk mengelakkan masalah kesihatan semasa musim jerebu.

Pemilihan topeng jerebu yang betul


Post a Comment

0 Comments