9 Makanan Tinggi Kalsium

9 Makanan Tinggi Kalsium
9 Makanan Tinggi Kalsium
Kalau kita sebut kalsium, ramai yang fikir ia hanya untuk tulang sahaja kan? Sebenarnya kalsium mempunyai banyak lagi manfaat seperti pembentukan gigi, pembekuan darah, membantu sel otot dan juga jantung kita.

Jadi, kita perlukan kalsium sejak kita dalam rahim lagi hingga ke usia tua. Mari, Amir ceritakan lebih detail lagi fungsi utama kalsium.

Apakah peranan kalsium dalam tubuh kita?

Kalsium merupakan mineral penting yang kita perlukan agar badan kita berfungsi dengan baik.

Tulang: Keadaan tulang kita setiap tahun akan menyusur tetapi ia akan tumbuh kembali. Sumber kalisum sangat diperlukan untuk membina semula tulang kita.

Jantung: Kalsium mengawal dengupan jantung yang pam darah ke seluruh tubuh dan juga membuat dengupan jantung lebih teratur.

Saraf: Kalsium dapat bertindak sebagai ubat penenang ("pain killer" semulajadi) dengan menenangkan sistem saraf dan mengurangkan rasa sakit.

Pembekuan darah: Apabila kita terluka, kalsium membentuk platlets, komponen darah yang menghentikan perdarahan dari berlaku.

Tahukah Anda?
Sekitar 99% kalsium dari dalam tubuh kita berada di dalam tulang dan gigi. Hanya 1% sahaja yang ada di dalam saluran darah kita.

9 Makanan Tinggi Kalsium


9 Makanan Tinggi Kalsium

Kita dah tahu kepentingan kalsium dalam tubuh badan kita. Seterusnya, Amir kongsikan 9 makanan tinggi kalsium yang boleh kita ambil dalam diet harian kita.

Susu adalah salah satu sumber terkaya kalsium dan juga mengandungi vitamin A, B12, dan K dan beberapa unsur surih yang membantu mengimbangi elektrolit. Vitamin A membantu pertumbuhan tulang dan fungsi imun yang sihat yang diperlukan untuk membantu melawan bakteria dan virus. Vitamin B12 mengekalkan saraf dan sel darah merah sihat, dan biotin atau vitamin B7 menguatkan rambut dan kuku dan menurunkan kolesterol.


Yogurt juga mengandungi kalsium, vitamin B6, B12, dan magnesium. Sebaiknya, elakkan yogurt yang ada gula atau perasa tambahan kerana ia tidak sihat. Kandungan protein tinggi yogurt menjadikan ia adalah makanan ringan yang meningkatkan tenaga.

Keju mengandungi kalsium, protein, fosforus, dan zink. Ia juga merupakan sumber vitamin A dan B12 yang baik. Walaupun bagaimana pun, keju boleh beri kesan buruk kepada orang-orang yang ada alergi laktosa atau intoleransi.

Telur mengandungi jumlah kalsium yang sederhana (kira-kira 50 mg setiap 100 gram), dan makanan yang kaya dengan protein ini juga ada vitamin A, D, dan B6, serta magnesium. Telur meningkatkan tahap HDL (kolesterol baik) dalam darah, yang meningkatkan kesihatan kardiovaskular.

Bayam boleh dimakan mentah atau dimasak. Ia kaya dengan kalsium, kalium, besi, dan vitamin A, C, dan B6. Ia juga mempunyai antioksidan yang membantu mengurangkan kesan berbahaya radikal bebas - molekul yang mengganggu pertumbuhan sel yang sihat dan boleh menyebabkan pertumbuhan kanser.

Brokoli mengandungi vitamin A, dan C, serta potassium dan besi. Satu cawan brokoli mengandungi kira-kira sepuluh peratus daripada jumlah kalsium yang disyorkan harian. Brokoli juga kaya serat, yang menjadikan tubuh berasa lebih kenyang dan mengekalkan pencernaan yang kerap.

Satu cawan bendi mengandungi lapan peratus keperluan harian kalsium. Bendi boleh digoreng (walaupun ini mengurangkan nilai pemakanan), atau sayuran boleh ditambah kepada sup tradisional.

Sodium berkhasiat tinggi juga merupakan sumber kalsium yang hebat. Ikan sardin mengandungi lebih dari 300 mg kalsium setiap hidangan dan juga merupakan sumber vitamin A, C, D, B6, dan B12. Ia juga mengandungi sejumlah besar mineral besi dan magnesium. Asid lemak Omega-3 juga menonjol dalam sardin. Lemak ini dapat mengurangkan risiko penyakit jantung.

Kacang soya adalah bahan dalam ramuan yang popular di banyak masakan Asia Timur. Ia mengandungi banyak nutrien termasuk kalsium, magnesium, vitamin B6, besi, dan vitamin C. Kehadiran magnesium dengan kalsium adalah penting, kerana kedua-duanya bekerja bersama untuk melaksanakan peranan penting dalam badan.

Amir tahu ada diantara kita yang tidak dapat makan makanan yang cukup kalsium setiap hari. Dengan teknologi sekarang, kita ada alternatif lain iaitu mengambil suplemen berasaskan semulajadi yang mudah nak makan.

Amir cadangkan Ostematrix Shaklee:

Ostematrix bukan sekadar kalsium 

Baca: Lebih lanjut tentang Ostematrix Shaklee.


Nak try atau nak tanya apa-apa? Klik saja ikon Whatsapp di sebelah kiri blog :)

Amir Marzhuki
Shaklee Independent Distributor
COD Bandar Baru Bangi
Pengeposan ke seluruh Malaysia / luar negara
012-2372641

Post a Comment

0 Comments