Rawatan menggunakan Vitamin C terhadap Pesakit Virus Corona

Rawatan menggunakan Vitamin C terhadap Pesakit Virus Corona
Rawatan menggunakan Vitamin C terhadap Pesakit Virus Corona

Semalam, Amir ada baca 1 artikel berkaitan rawatan menggunakan Vitamin C terhadap Virus Corona dengan tajuk "Vitamin C Infusion for the Treatment of Severe 2019-nCoV Infected Pneumonia"

Artikel ini disediakan oleh Pakar Penyelidikan dari Wuhan University, Mr. ZhiYong Peng di Zhongnan Hospital yang diterbitkan pada 10 Feb 2020.

Rawatan menggunakan Vitamin C terhadap Pesakit Virus Corona
Rawatan menggunakan Vitamin C terhadap Pesakit Virus Corona
Dalam kertas penyeldikan tersebut, secara ringkasnya Vitamin C ini digunakan kerana ia memainkan peranan dalam mengurangkan tindak balas keradangan dan mencegah selesema biasa.

Dalam beberapa kajian yang lain, pesakit yang mempunyai simptom kekurangan vitamin C ada kaitan peningkatan risiko dan jangkitan influenza menjadi lebih teruk.

Para doktor melakukan infusi (infusion) Vitamin C kerana ia dapat membantu meningkatkan prognosis pesakit yang menghidap penyakit severe acute respiratory infection (SARI). Oleh itu, mereka masih mengkaji keberkesanan klinikal dan keselamatan vitamin C untuk pengurusan klinikal SARI melalui ujian terkawal secara rawak.

Penerangan terperinci:

Pada akhir tahun 2019, pesakit yang tidak dapat dijelaskan pneumonia muncul di Wuhan, China. Pada 7 Januari 2020, coronavirus baru dikesan di makmal, dan pengesanan asid nukleik patogenik telah siap pada pada 10 Januari.

Selanjutnya, Pertubuhan Kesihatan Sedunia secara rasmi menamakan coronavirus baru yang menyebabkan wabak radang paru-paru di Wuhan sebagai koronavirus baru 2019 (2019-nCoV), dan radang paru-paru ini di namakan jangkitan pernafasan akut yang teruk (SARI).

Sehingga 4 Februari, 2020, lebih 20,000 kes telah didiagnosis di China, 406 daripadanya telah meninggal dunia, dan 154 kes telah ditemui di negara lain di seluruh dunia. Kebanyakan kematian adalah pesakit tua atau pesakit dengan penyakit mendasar yang teruk. SARI telah menyebabkan kebimbangan dan kecemasan global.

Statistik menunjukkan 41 pesakit SARI menunjukkan bahawa 13 pesakit dipindahkan ke ICU, di mana 11 (85%) mempunyai ARDS dan 3 (23%) mengalami kejutan. Daripada jumlah ini, 10 (77%) memerlukan sokongan pengalihudaraan mekanikal, dan 2 (15%) memerlukan sokongan ECMO.

Daripada 13 pesakit di atas, 5 (38%) akhirnya meninggal dunia dan 7 (38%) telah dipindahkan dari ICU. Pneumonia virus adalah keadaan yang berbahaya dengan prognosis klinikal yang lemah. Bagi kebanyakan jangkitan virus ini, mereka masih tidak mempunyai ubat antivirus yang berkesan, dan rawatan sokongan simtomatik masih merupakan rawatan utama semasa.

Vitamin C, juga dikenali sebagai asid askorbik, mempunyai sifat antioksidan. Apabila "sepsis" berlaku, lonjakan sitokin yang disebabkan oleh sepsis diaktifkan, dan neutrofil di dalam paru-paru terkumpul di dalam paru-paru, memusnahkan kapilari alveolar.

Kajian klinikal awal menunjukkan bahawa vitamin C berkesan dapat menghalang proses ini. Di samping itu, vitamin C juga dapat membantu menghilangkan cecair alveolar dengan menghalang pengaktifan dan pengumpulan neutrofil, dan mengurangkan kerosakan saluran air epitelium alveolar.

Pada masa yang sama, vitamin C dapat menghalang pembentukan perangkap ekstraselular neutrofil, yang merupakan peristiwa biologi kecederaan vaskular yang disebabkan oleh pengaktifan neutrofil. Vitamin C ini boleh memendekkan tempoh selesema biasa.

Dan Vitamin C juga mempunyai kesan perlindungan tertentu terhadap pesakit influenza, hanya beberapa kajian menunjukkan bahawa kekurangan vitamin C berkaitan dengan peningkatan risiko dan keterukan jangkitan influenza.

Rawatan menggunakan Vitamin C terhadap Pesakit Virus Corona
Jadual pengambilan Vitamin C untuk pesakit yang dalam pantauan doktor
Dalam percubaan yang dikawal tetapi tidak rawak, 85% daripada 252 pelajar yang dirawat mengalami pengurangan gejala dalam kumpulan vitamin C dos yang tinggi (1gram/jam pada awal gejala untuk 6jam, diikuti oleh 3 * 1gram / hari).

Secara kesimpulannya, beberapa pesakit menunjukkan kesan kesihatan yang positif selepas menjalani kaedah rawatan ini. Tetapi para saintis masih perlu mengkaji keberkesanan klinikal dan keselamatan vitamin C untuk pneumonia virus ini melalui percubaan terkawal.

#MAM

*****

Sumber boleh dirujuk di link dibawah;
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04264533

Post a Comment

0 Comments