Vitamin C Membantu Pesakit Diabetes Jenis 2

Vitamin C Membantu Pesakit Diabetes Jenis 2
Vitamin C Membantu Pesakit Diabetes Jenis 2
Sejak Amir mula belajar mengenai Vitamin C ini, rupanya banyak kajian saintifik yang telah dijalankan tentang kebaikannya yang merupakan salah satu ramuan dalam perubatan zaman Mersi dahulu yang berasaskan madu, buah-buahan dan herba. Malah mereka menggunakan bahan asli ini untuk mengekalkan kecantikan dan menjaga tahap kesihatan golongan diraja ketika itu.

Hari ni ada 1 lagi kajian yang telah dilakukan diantara Vitamin C terhadap pesakit diabetes jenis 2. Kajian terbaru dari Deakin University mendapati bahawa pengambilan 500mg #vitaminC sebanyak dua kali sehari boleh membantu pesakit yang menghidap #diabetes jenis 2 dengan menurunkan paras gula darah tinggi sepanjang hari dan mengurangkan risiko kenaikan gula mendadak selepas makan makanan.

Kajian secara rawak ini, baru diterbitkan dalam jurnal Diabetes, Obesity and Metabolism, yang mendapati vitamin C menurunkan tekanan darah pada orang dengan diabetes jenis 2, menunjukkan manfaat untuk kesihatan jantung juga.

Penyelidik utama Prof Madya Glenn Wadley, dari Institut Kegiatan dan Pemakanan Fizikal Deakin, berkata hasil kajian ini dapat membantu 1.2 juta warga Australia yang kini hidup dengan diabetes jenis 2.

"Kami mendapati bahawa para peserta mengalami penurunan sebanyak 36 peratus dalam kenaikan gula darah selepas mereka makan. Ini juga bermakna mereka dapat mengurangkan hampir tiga jam sehari daripada keadaan hiperglikemia, "kata Associate Professor Wadley.

"Ini adalah berita yang sangat positif kerana hiperglisemia adalah faktor risiko penyakit kardiovaskular pada orang yang hidup dengan diabetes jenis 2."

Profesor Associate Wadley berkata dos vitamin C yang digunakan dalam kajian itu adalah kira-kira 10 kali pengambilan makanan biasa dan boleh didapati dari kebanyakan kedai makanan kesihatan.

"Ciri-ciri antioksidan Vitamin C dapat membantu mengatasi paras radikal bebas yang tinggi yang terdapat pada orang yang mengidap penyakit kencing manis, dan ia menggalakkan untuk melihat manfaat ini sebagai komorbiditi biasa seperti tekanan darah tinggi," katanya.

Profesor Madya Wadley berkata diabetes adalah masalah yang berkembang pesat di Australia, dengan lebih daripada 100,000 warga Australia membangun diabetes pada tahun lalu.

"Walaupun aktiviti fizikal, pemakanan yang baik dan ubat diabetes kini adalah penjagaan standard dan sangat penting untuk menguruskan diabetes jenis 2, sesetengah orang mendapati sukar untuk menguruskan tahap glukosa darah mereka walaupun dengan ubat," katanya.

"Kita perlu mencari cara baru untuk membantu pesakit diabetes jenis 2 mengurangkan kejadian dan keparahan komplikasi diabetes dan meningkatkan kualiti hidup mereka."

"Bagi pesakit diabetes jenis 2, vitamin C boleh menjadi terapi tambahan yang berpotensi murah, mudah dan berkesan, digunakan sebagai tambahan kepada rawatan anti-diabetes yang biasa untuk meningkatkan kawalan glisemik."

Kajian ini dibiayai dan dianugerahkan oleh Diabetes Australia Trust Trust.

Penyelidikan sebelum ini oleh Profesor Madya Wadley mendapati bahawa vitamin C berfungsi untuk mengatasi radikal bebas dan meningkatkan pelepasan glukosa darah pada pesakit diabetes jenis 2. Ini disebabkan sifat antioksidan yang diketahui oleh vitamin C, yang meningkatkan keupayaan otot untuk menghilangkan pengeluaran sampingan tenaga yang mengganggu tindakan insulin.

Profesor Associate Wadley mengesyorkan orang yang mempunyai diabetes jenis 2 untuk merujuk kepada doktor mereka tentang pengambilan vitamin C bersama ubat-ubat yang disyorkan oleh doktor mereka.

Kesimpulan yang boleh kita ambil ialah pengambilan Vitamin C sebanyak 1,000 mg sehari membantu pesakit diabetes. Tetapi perlu diingatkan, mereka perlu merujuk kepada doktor yang merawat bagi tujuan pemerhatian. Tidak digalakkan untuk bergantung 100% kepada supplement sahaja kerana supplement bukannya ubat.

1 Tablet Vita-C Plus mengandungi 500mg Vitamin C
Jika ada yang bertanya, jenis Vitamin C apa yang sesuai diambil?

Pilihan Amir sendiri ialah Sustained Release Vita-C PlusTM kerana ia;

1. Produk semula jadi yang diperolehi daripada ekstrak jagung yang sesuai untuk mereka yang mempunyai perut sensitif.

2. Mempunyai sistem pelepasan berperingkat yang melepaskan 500mg vitamin C dalam masa lima jam untuk meningkatkan penggunaan vitamin C dan mengurang pembaziran.

3. 1 Tablet Vita-C ini bersamaan 7.5 biji buah oren.

4. Malah ia diperkayakan dengan 120mg bioflavonoid sitrus yang bertindak secara sinergi dengan vitamin C, untuk meningkatkan lagi keberkesananya.

5. Yang paling penting ialah kos 1 tablet hanya 55 sen sahaja!

#MAM



------
Sumber :
https://diabetesnsw.com.au/helpful-resources/news/vitamin-c-found-to-help-type-2/

Post a Comment

0 Comments