Apple Menyelamatkan Alam Sekitar dengan Tidak Menyediakan Iphone 12 Charger?

Apple Menyelamatkan Alam Sekitar dengan Tidak Menyediakan Iphone 12 Charger
Apple Menyelamatkan Alam Sekitar dengan Tidak Menyediakan Iphone 12 Charger

Iphone 12 dah keluar. Macam biasa, ramai yang mengkritik pasal produk Apple ni. Duk terfikir juga, betul ke company yang gah ni "sengaja"tak nak bagi charger atas sebab alam sekitar walaupun harga dia macam ... ? 

Berdasarkan kajian oleh Universiti Bari Aldo Moro, sampah yang dihasilkan dari membuat telefon adalah 200 kali berat telefon. Banyakkan? 

Ada company yang mengitar semula sampah (handphone lama) tetapi mereka prefer tak recycle sebab kosnya lebih murah. Buang kan lagi mudah dari nak recycle? 

Company Apple claim yang mereka cuba menjadi sebuah company yang menghasilkan produk mesra alam dengan: 

1. Mengecilkan size kotak iphone. Bila size kecil, mudah nak dihantar ke kedai atau export ke luar negara. Jimat ruang dan dapat mengurangkan pengeluaran karbon dari kenderaan pengangkutan seperti kapal terbang dan lori. 

2. Menggunakan bahan kitar semula pada sebahagian body iphone. Part ni Amir tak sure bahagian mana. 

3. Tidak memberi charger sekali dengan iphone. Kerana rata-rata pembeli iphone sudah mempunyai charger iphone dari previous model. Kira tak perlu nak ada charger baru. Salah satu langkah untuk mengurangkan kos dan alam sekitar. 

Cuma pendapat Amir ialah salah satu nak selamatkan alam sekitar dan duit poket ialah dengan tidak menukar handphone setiap tahun. Kalau iphone 8 anda masih elok lagi, apakata guna sahaja dulu sehingga betul-betul dah tak boleh pakai. Tak gitu? 


Post a Comment

1 Comments

  1. Husband akak still pakai iphone 6 dah lebih 5 tahun dah. Hahaha

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen anda :)