10 Fakta Menarik Azizulhasni Awang

Sukan Olimpik telah melabuh tirainya pada minggu lepas dan Malaysia mendapat beberapa pingat Sukan Olimpik, semuanya sukar diperoleh oleh atlet yang mencatat sejarah sukan negara kita. Antara senarai atlet kebangsaan yang bertanding dalam Sukan Olimpik dan membawa pulang pingat ialah Azizulhasni Awang, pelumba basikal trek Malaysia yang terkenal kerana memenangi dua pingat Olimpik. 

Belaiu yang diberi nama ‘Pocket Rocketman’ kerana kepantasannya adalah merupakan penunggang basikal Malaysia pertama yang memakai jersi pelangi berprestij yang dikhaskan untuk penunggang basikal juara dunia. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai beliau, Amir nak kongsikan 10 fakta menarik mengenai Azizulhasni Awang yang perlu anda tahu.

10 Fakta Menarik Azizulhasni Awang

Fakta 1 : Anak Jati Dungun, Terengganu

Azizul dilahirkan pada 5 Januari 1988 di daerah pesisir Dungun di Terengganu. Beliau anak bongsu dalam keluarganya, dan merupakan anak yang sangat aktif. 

Allahyarham Rozimi Omar - penunggang basikal, jurulatih dan mentor yang membantunya menyerlahkan kebolehan beliau menjadi penunggang basikal yang berjaya. Beliau mendapat gelaran "Budak Kampung Nakal tapi Hati Baik". 

Untuk Kejohanan Kebangsaan Pertama beliau yang diadakan di KL, sewaktu beliau berusia 14 tahun. Beliau terpaksa meminjam basikal untuk bertanding setelah menempuh perjalanan yang jauh dari Terengganu bersama jurulatihnya. Mereka juga terpaksa bermalam di rumah kawan kerana tidak mampu tinggal di hotel.

Fakta 2 : Mula berbasikal seawal usia remaja

10 Fakta Menarik Azizulhasni Awang

Ibu bapa Azizul mempunyai impian besar untuknya ketika beliau masih muda. Pada awalnya, bukan sebagai pelumba basikal trek nasional kerana mereka berharap Azizul menjadi seorang doktor apabila dewasa nanti.

Mereka berusaha keras menghalang anak mereka ini daripada bermain sukan kerana bimbang tentang pendidikannya. Namun, Azizul tetapkan pendiriannya untuk terus berbasikal. Beliau mula menunggang basikal seawal usia empat tahun. 

Ketika berusia 10 tahun, dia bangga dapat mengayuh basikal dengan dua roda mengeliling kampungnya. Pada usia 15 tahun, Azizul menanam cita-citanya untuk menjadi juara kebangsaan trek berbasikal trek - walaupun dia baru pertama kali memulakan aktiviti berbasikal gunung sebelum beralih ke trek berbasikal. 

Beliau terinspirasi selepas melihat acara Le Tour de Langkawi dimana perlumbaan basikal profesional itu yang diadakan di Malaysia setiap 2 tahun sekali lalu di kampungnya. Disitulah, bermulanya kisah beliau mencipta nama di mata dunia.

Fakta 3 : Gelaran nama kerana bentuk fizikal dan kemahirannya

10 Fakta Menarik Azizulhasni Awang

Sepanjang karier beliau, antara dugaan dan kritikan yang diterima semasa awal permulaan sebagai pelumba basikal trek ialah bentuk fizikalnya. Dia diberitahu oleh seorang bekas jurulatih pada hari pertama latihan di Sekolah Sukan Bukit Jalil bahawa ketinggiannya yang pendek hanya akan menghalangnya daripada pergi jauh dalam kariernya. 

Malah, sebilangan besar rakannya juga meragui kebolehannya. Kritikan itu tidak mematahkan semangat beliau, dan menggunakannya sebagai motivasi diri untuk berlatih lebih keras dan fokus untuk meningkatkan kepantasannya sebagai penunggang basikal. 

Kini, beliau terkenal di peringkat antarabangsa kerana nama panggilannya, Pocket Rocketman yang merujuk kepada kedudukan dan kemahirannya di trek.

Fakta 4 : Penerima Pingat Pertama Acara Berbasikal dan Pingat ke Dua dalam Olimpik

10 Fakta Menarik Azizulhasni Awang

Dalam kejohanan Olimpik Rio 2016, Malaysia merangkul 13 pingat dalam tiga kategori sukan - badminton, menyelam dan berbasikal. Beliau mencatat sejarah apabila meraih pingat dalam acara acara keirin berbasikal lelaki di Olimpik Rio 2016.

Kini, beliau telah memenangi dua pingat Olimpik termasuk yang terbaru ini apabila merangkul pingat perak di Olimpik Tokyo 2020 pada 8 Ogos 2021.

10 Fakta Menarik Azizulhasni Awang
Azizul melengkapkan perlumbaan terakhir di Olimpik Tokyo 2020, di mana dia memenangi pingat perak dalam acara keirin berbasikal lelaki.

Fakta 5 : Azizulhanis adalah pembawa bendera di Sukan Olimpik Beijing 2008.

10 Fakta Menarik Azizulhasni Awang

Ini merupakan suatu kehormatan bagi atlet untuk membawa bendera negara mereka semasa upacara pembukaan acara sukan berprestij, seperti Olimpik. Pada usia 19 tahun, Azizul - membuat debut Sukan Olimpiknya sebagai pembawa bendera untuk Malaysia pada upacara pembukaan Sukan Olimpik Beijing 2008. 

10 Fakta Menarik Azizulhasni Awang

Beliau juga terpilih sebagai pembawa bendera di Sukan Asia Tenggara yang diadakan di Stadium Nasional Bukit Jalil pada tahun 2017, bersama penyelam kebangsaan, Cheong Jun Hoong, dan eksponen silat, Mohd Al-Jufferi Jamari.

Fakta 6 : Menang lebih 10 pingat dalam karier

10 Fakta Menarik Azizulhasni Awang

Azizul telah bertanding dalam banyak kejohanan peringkat kebangsaan dan antarabangsa, dengan 14 pingat termasuk pingat gangsa, perak dan emas yang diperoleh dalam kariernya. Selain dari pingat gangsa Olimpik 2016 dan pingat perak Olimpik 2020, beliau juga mendapat pingat emas yang diingini di Kejuaraan Dunia 2017. Diikuti dengan pingat emas yang dimenangi di Sukan Asia pada tahun 2010 dan 2018.

10 Fakta Menarik Azizulhasni Awang

Azizulhasni Awang meraikan kemenangannya dengan cara yang unik iaitu dengan mempamerkan pingat, hasil kerja kerasnya dengan berselfie di tempat tidur bersama pingatnya.

10 Fakta Menarik Azizulhasni Awang

Fakta 7 : Tempat ketiga di Piala Dunia selepas kemalangan besar.

10 Fakta Menarik Azizulhasni Awang

Trek berbasikal adalah sukan teknikal yang melibatkan basikal berkelajuan tinggi yang memerlukan kemahiran. Kemalangan boleh berlaku pada bila-bila masa dalam sukan ini.

Azizulhasni terlibat dalam kemalangan sewaktu bertembung dengan tiga penunggang basikal lain semasa Piala Dunia Trek 2010-2011 di Manchester, UK. Kemalangan itu menyebabkan serpihan kayu 20cm, sebahagian dari trek, menembusi betisnya. Walaupun dalam keadaan cedera, beliau berjaya mengambil basikalnya dan menduduki tempat ketiga. Sebaik tiba di garisan penamat, beliau terus rebah dan terlepas menerima pingatnya di atas podium. 

10 Fakta Menarik Azizulhasni Awang

Beliau mengambil masa hampir satu tahun untuk kembali pulih, dan terlepas Kejuaraan Dunia pada tahun 2010/2011. Kejadian tersebut menunjukkan bahawa cintanya dan keberanian terhadap sukan tidak dapat ditandingi. Ia membawa watak "pejuang yang tak kenal takut"buat pesaing beliau yang lain.

Fakta 8 : Dia memakai jersi pelangi berprestij untuk juara dunia

10 Fakta Menarik Azizulhasni Awang

Jersi pelangi, yang mengandungi lima jalur berwarna-warni, adalah simbol juara dunia berbasikal. Azizul telah menanam impian memakai ini jersi sejak awal kerjayanya pada tahun 2007.

Selepas sepuluh tahun, akhirnya Azizul berjaya merangkul pingat emas pada Kejohanan Berbasikal Trek UCI 2017, yang diadakan di Hong Kong, dengan berhak memakai jersi tahun itu. 

Beliau adalah penunggang basikal Malaysia pertama, dan juga mendapat kehormatan memakai jersi yang sangat istimewa itu. Beliau membuat lawak dengan dia memberitahu para wartawan bahawa dia akan tidur dalam jersi itu dan terus memakainya dalam perjalanan pulang ke Malaysia. Dan beliau lakukannya dengan bangga.

Fakta 9 : Dianugerahkan gelaran Dato pada tahun 2021

10 Fakta Menarik Azizulhasni Awang

Sebagai menghargai pencapaiannya sebagai atlet kebangsaan, Azizul secara rasmi dianugerahkan gelaran Darjah Kebesaran Darjah Dato ’Paduka Mahkota Terengganu (DPMT) oleh Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin pada 18 Julai 2021.


Fakta 10 : Mendapat banyak penghargaan, termasuk Sportsman of the Year

 Berikutan kemenangan besar beliau di Olimpik Rio 2016, Azizul dinobatkan sebagai Olahragawan Terbaik di Anugerah Sukan Negara 2017. Beliau sebelum ini memenangi anugerah yang sama pada tahun 2009 dan 2010. 

Pada tahun 2018, Azizul dinobatkan sebagai Olympian Lelaki Terbaik pada Malam Makan Malam dan Anugerah Tahunan Majlis Olimpik Malaysia ke-25. Beliau juga dianugerahkan gelaran, Ahli Mangku Negara (AMN), atau Anggota Perintah Pembela Alam, bersama penyelam nasional, Pandelela Rinong pada tahun 2016.

Sebagai rakyat Malaysia, kita seharusnya berbangga dengan pencapaian Azizulhasni Awang ini bukan selaku Pelumba Basikal Nasional sahaja, tapi setaraf Olahragawan Terbaik Malaysia yang dipandang tinggi oleh negara-negara lain.

Semoga beliau terus berjaya dalam kariernya dan insyaallah, suatu hari nanti beliau berjaya merangkul Emas di Olimpik tahun 2024 di Perancis kelak.

Post a Comment

0 Comments