6 Faktor Bagaimana Nyamuk Memilih Mangsa Seperti Anda


Pernahkah anda merasakan seperti anda menjadi mangsa nyamuk apabila ahli keluarga lain biasa sahaja?

Tidak ramai yang tahu, sebenarnya ada beberapa faktor yang menyebabkan kenapa anda menjadi mangsa. Kajian telah membuktikan bahawa nyamuk mempunyai pilihan apabila memilih untuk mangsa mereka.

Dalam satu ciri oleh WebMD, Jerry Butler, PhD, Profesor Emeritus di University of Florida mengemukakan bahawa "satu daripada 10 orang menjadi tarikan kepada nyamuk".

Perkara yang mungkin kita sering tersilap ialah 
1) nyamuk tidak menghisap darah untuk makanan
2) Malah, hanya nyamuk betina menggigit orang kerana mereka memerlukan protein dari darah manusia untuk mengembangkan telur yang subur.
3) 85 peratus kemungkinan kita akan digigit nyamuk adalah kerana genetik.


Jadi mengapa sesetengah orang lebih terdedah kepada gigitan nyamuk daripada yang lain? 

1. Anda mempunyai darah Type O

Sesetengah jenis darah memang lebih manis daripada yang lain, secara metafora. Satu kajian mendapati bahawa orang dengan darah Type O adalah 83% lebih cenderung untuk digigit. Orang yang mempunyai darah Type A paling tidak mungkin menjadi mangsa nyamuk, sementara mereka yang mempunyai darah Type B adalah jenis di tengah.

Di samping itu, 85% orang menghasilkan rembesan yang memberi isyarat kepada jenis darah mereka, menjadikannya lebih mudah untuk nyamuk.

2. Anda mempunyai saiz badan yang besar
Ini berkaitan dengan kadar metabolisme , atau jumlah karbon dioksida (CO2) yang dikeluarkan dari badan apabila ia membakar tenaga. Nyamuk menggunakan CO2 sebagai cara utama mereka untuk mengenal pasti sasaran dan benar-benar dapat merasakan CO2 sehingga 50 meter jauhnya!

Orang yang berbadan besar cenderung untuk menghembus nafas lebih dan melepaskan lebih banyak karbon dioksida, oleh itu nyamuk lebih suka pergi untuk orang dewasa berbanding kanak-kanak. Lelaki juga lebih cenderung digigit oleh nyamuk berbanding wanita, dan juga orang gemuk atau berlebihan kerana saiz tubuh mereka yang lebih besar dan haba relatif.

3. Anda hamil
Menurut kajian yang dilakukan di Afrika, wanita mengandung dua kali lebih mungkin untuk menarik nyamuk berbanding rakan sebaya mereka yang tidak hamil kerana mereka melepaskan lebih banyak CO2. Malah, satu kajian pada tahun 2002 mendapati bahawa wanita dalam peringkat kehamilan menghembuskan 21% lebih banyak CO2 daripada wanita tidak hamil, menjadikannya lebih terperinci terhadap perosak.

4. Selepas bersenam 
Nyamuk tertarik kepada asid laktik yang dihasilkan oleh badan selepas peluh, maka anda lebih cenderung untuk digigit nyamuk jika anda baru saja keluar untuk berlari atau selesai senaman di gym.

Selain itu, badan juga mengalami peningkatan haba kerana kenaikan kadar metabolisme badan anda selepas aktiviti berat atau senaman. Kehangatan badan membuatkan nyamuk mudah tertarik kepada mangsa.



5. Anda memakai pakaian berwarna merah atau gelap
Selain bau, nyamuk juga bergantung kepada penglihatan untuk melihat mangsa mereka. Merah menjadikan anda sasaran utama, serta warna gelap seperti hitam dan biru.

Dr. Jonathan Day, Ahli Entomologi Perubatan  di University of Florida, menjelaskan, "Nyamuk mempunyai masalah yang terbang walaupun angin sedikit, dan sehingga mereka tetap dekat dengan tanah. 


7. Unsur kimia tertentu didalam badan

Orang yang menghasilkan lebihan asid tertentu (seperti Asid laktik, Asid urik) atau mempunyai kepekatan steroid dan kolesterol lebih tinggi di permukaan kulit mereka lebih cenderung menarik minat nyamuk. Ini tidak bermakna bahawa nyamuk hanya target pada mereka yang mempunyai kolesterol tinggi. Ada faktor lain juga sebenarnya.



Post a Comment

0 Comments