4 Tips Cepat Sembuh Bersalin Secara Pembedahan

4 Tips Cepat Sembuh Bersalin Secara Pembedahan
4 Tips Cepat Sembuh Bersalin Secara Pembedahan

1. Banyakkan berehat

Bersalin secara pembedahan ialah sama seperti pembedahan besar lain, yang mana badan kita perlu masa untuk sembuh.

Berikan badan kita sehingga 6 minggu untuk sembuh sepenuhnya. Cubalah tidur setiap kali bayi tidur. Mintalah bantuan pasangan / penjaga pantang untuk menukar lampin bayi dan selesaikan kerja rumah supaya kita boleh berbaring apabila kita ada masa. Dapat rehat beberapa minit sekejap-sekejap sepanjang hari dapat membantu.

Baca : Testimoni Set Bersalin

2. Manjakan diri

Berhati-hati apabila bergerak. Elakkan naik dan turun tangga sebanyak yang boleh. Letakkan semua yang kita perlukan berdekatan dengan kita, contohnya lampin bayi dan bekalan makanan, jadi kita tidak perlu bangun terlalu kerap.

Jangan angkat barang yang lebih berat daripada bayi kita. Minta pertolongan dari pasangan / penjaga pantang. Setiap kali bersin atau batuk, pegang perut untuk melindungi tempat luka.

Elakkan senaman berat, tetapi berjalanlah dengan perlahan sekerap yang boleh. Pergerakan akan membantu badan sembuh dan mencegah sembelit dan pembekuan darah. Berjalan kaki adalah kaedah terbaik untuk memperkenalkan bayi anda kepada dunia 🙂

Jangan lupakan kesihatan emosi. Sekiranya kita merasa letih, sedih, atau kecewa, jangan abaikan. Bercakaplah tentang ini kepada sahabat baik / pasangan / doktor yang merawat / kaunselor.

Baca : Set Bersalin Shaklee

3. Legakan kesakitan

Tanya doktor yang merawat kita apa ubat sakit yang boleh kita ambil, terutamanya jika menyusu.

Bergantung pada tahap ketidakselesaan kita, doktor mungkin akan memberi ubat penahan sakit atau menasihati kita untuk mengambil ubat sakit yang tidak diingini seperti ibuprofen (Advil, Motrin) atau acetaminophen (Tylenol).

Sebagai tambahan kepada ubat sakit, boleh juga gunakan tungku untuk menghilangkan rasa tidak selesa di tempat pembedahan.

Baca : Bagaimana Nak Bersalin Sewaktu PKP ni?

4. Nutrisi dan pemakanan yang baik

Pemakanan yang baik ketika hamil sama pentingnya selepas kita melahirkan. Sekiranya kita menyusu, kita masih menjadi sumber pemakanan utama bayi kita. Makanlah pelbagai makanan untuk memastikan bayi sihat dan membantu kita menjadi lebih kuat.

Minumlah banyak air. Ibu menyusu memerlukan cecair yang lebih untuk meningkatkan bekalan susu ibu, dan untuk mengelakkan sembelit.

Baca : Set Bersalin Shaklee Sesuai Untuk Siapa?


Post a Comment

0 Comments